The Deaf and the Blind School - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Regina Koelewijn - WaarBenJij.nu The Deaf and the Blind School - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Regina Koelewijn - WaarBenJij.nu

The Deaf and the Blind School

Door: Regina

Blijf op de hoogte en volg Regina

27 Juni 2013 | Sri Lanka, Kandy

Dinsdag de dag van het doven en blinden schooltje. Mijn wekkertje ging om 5.15 uur. Ik had vannacht zo weinig geslapen. Dit omdat de hindoes het nodig vonden om een feest te geven omdat het volle maan is. Ja een feest voor volle maan hoe gek moet je zijn. Als je dan denkt dat het feestje tot een uurtje of 1 duurde hebben jullie het allemaal mis. Dit feestje begon zodra de maan te zien was en eindigde zodra de zon op kwam. En dan heb ik het nog niet eens over het geluid overlast. Trommels, trompetten, gezang, vuurwerk en weet ik veel wat nog meer en zo ging het de hele nacht door. Voor de mensen die me niet willen geloven ik het opgenomen op mijn mobiel als bewijs hoe achterlijk hard het was. Maar ja na dus moe te zijn opgestaan, snel ontbijten klaar maken, tenminste dat dacht ik. Tot dat ik Pam zo hard hoorde gillen, dat ik meteen naar de toe ben gelopen. En toen stond ik oog in oog met de eerste te grote kakkerlak in mijn leven. Wat een smerig beest. Na dat we bestrijdingsmiddel op hem te hebben gespoten vond meneer of mevrouw het nog steeds leuk om te blijven rondkruipen in onze wasbak. brrr. Dan maar een overdosis. Met gevaar voor eigen leven hebben we hem zijn laatste overdosis gegeven. Na deze overdosis is die naar onze mening in vrede heen gegaan. Daarna zijn we naar Alfi gegaan.. Die bracht ons naar Kandy. 6.10 uur vertrokken vertrokken we . Vervolgens moesten we stoppen om een pen te kopen voor zijn zoon voor school, die was hij namelijk vergeten. Daarna moesten we nog even tanken en toen kwamen we rond half 7 in de file te staan. Na zijn zoon te hebben afgezet bij school, bracht hij ons naar het busstation bij het klokgebouw. Toen begon de zoektocht welke bus we moesten hebben. Na veel getoeter en een hoofdpijn rijker, kwamen we er achter dat we aan de verkeerde kant van van het station stonden. Niet omdat wij fout stonden, maar doordat het station werd verbouwd. Na bus Ks 699 Dodamwela gevonden te hebben stapte we in. Helaas was de bus super druk en stonden we als vee opgepropt. Voor mij gevoel had de buschauffeur ook niet echt heel lang zijn rijbewijs. Wat een gerem en op getrek, verschrikkelijk. Als je niet van nature reis ziek bent, dan wordt je het hier van nature. Na een lange hobbelige- rem-optrek weg kwamen we aan. Gelukkig wisten we door de spontane jongens waar we gister op de blinden en doven school kennis mee hadden gemaakt waar we er uit moesten. Eenmaal aangekomen was duidelijk te merken dat sommige docenten nog last hadden van het feestje van vannacht. Na eenmaal te zijn begonnen was het zo leuk. Het communiceren met deze kinderen is even zoeken, maar als je het door hebt gaat het toppie. Vandaag had ik ook de kleutertjes, wat een schatjes. Na veel spelletjes te hebben gedaan was het tijd om te lunchen. Voor de lunch hadden we ook Sri Lankaans eten. Weer veel te pittig en moest non-stop blussen met koud water. Het was zo pittig dat je lippen er van tintelen de eerst volgende 5 minuten. Daarna kregen we een rondleiding door het hostel waar de blinden en doven kinderen kunnen verblijven. Hier schrok ik echt van, zo vies en dunne matrasjes en dekentjes. Behalve dat alles van slechte kwaliteit was sliepen de kinderen rustig met 30 man op een kamer. Ze moeten buiten douchen, echt verschrikkelijk. Toen ik dat zag allemaal moest echt een paar keer slikken. Na deze schokking beelden gingen we sporten met deze hostel kindjes. We deden drie is te veel en wat was het een succes. Om 3uur gingen we naar huis. Op de terug weg hebben we in Digana nog even een bolerootje gekocht. Daarna lekker naar huis.

Woensdag gingen voor het eerst de dag doorbrengen in het Medical center, dus dat betekent een half uurtje voor dat ik aanwezig moet zijn mijn bed uit. De wekker ging daarom om 8.00 uur, heerlijk. Na veel te hebben gekeken en gekleurd met een jongen te hebben, werd ik misselijk en kreeg ik hoofdpijn. Dus besloot ik om even een langere pauzen te nemen. Na mijn langere pauze was ik weer de oude. Vervolgens hadden we een verjaardagsfeestje van een zoontje van de staff die werd 1 jaar. Wat een feestje met zo veel lekkere dingen. Mijn lievelingsverjaardaggerecht is gotyouroe. Dat is zo lekker. Het is bladerdeeg met nog een paar ingrediënten en glazuur, Jammie. S' avonds hebben we weer bij Alfi en Sharmoni gegeten en daarna zijn we onze avond bezigheid gaan doen, wifi' en.

Vandaag hadden weer een dagje medical center. Na dat ik twee lieve patientjes had gehad moest ik de rest van de dag therapie geven in het water. Gelukkig is het weer sinds gisteren toppie. Lekker in het zonnetje therapie geven. Na de lunch kwamen twee patiënten niet, waardoor Pamela en ik heerlijk op een luchtbedje in het zwembad van de zon hebben genoten. Wat als resultaat heeft dat ik nu zo'n lelijk wit shirt standaard aan heb. hihihi. Na de therapie hebben ik lekker gedoucht en heb verder niks gedaan. Om 7 uur gingen we eten bij Alfi en Sharmoni, lekkere krokante gamba's. Lekker! Na het eten hebben we afscheid genomen van Jose onze begeleidster, die weer naar Nederland gaat.
Nu zit ik weer te wifi'en en zometeen mijn tas inpakken, want we gaan een weekendje weg.

  • 27 Juni 2013 - 19:19

    Jolanda:

    Hee meid!
    Klinkt goed allemaal! Vast heftig om die armoede te zien.. Maar wel gaaf dat je daar dan zo veel kunt betekenen. En al eigen patiënten, wijs!
    Veel plezier op jullie weekendje weg! Xx

  • 27 Juni 2013 - 19:19

    Nathalie:

    Super leuk om weer je verslag te lezen! Als ik het zo hoor had je wel 2 doosjes paracetmo,len voor in het verkeer mogen meenemen haha! Blij om te lezen dat je het werk wat je doet leuk vind. En voor al dat pittige eten hier een tip: is er geen komkommer? dat verdoofd toch een beetje de pittigheid?

    Hopelijk zul je vannacht beter slapen!

    Veel plezier dit weekendje weg! :) Waar ga je eigenlijk heen?

    & je weet het vergeet geen filmpje te maken als je in de tuctuc zit!

    Dikke kus,
    je zusje!

  • 27 Juni 2013 - 20:51

    Ineke:

    Zo jullie wekkertje gaat vroeg! Wat maken jullie veel mee, hilarisch hoe je het allemaal beschrijft. Je slaapt toch wel met je mond dicht he? Geweldig leuk dat je al eigen patienten hebt. Ben benieuwd naar foto's van jou in de tuktuk!
    Liefs Tante Ineke

  • 27 Juni 2013 - 21:52

    Alie:

    Hoi Regina, Wat geweldig zo ver weg en kunnen we met je meeleven .Wat een indrukken geef jij door.wat mogen jullie deze weken veel betekenen voor deze kinderen.
    wij denken dat het voor deze kinderen lichtpuntjes zijn nu jullie hen komen helpen.
    We zijn blij met alles wat je doorgeeft.
    Ook nog gefeliciteerd met al je school resultaten.
    sterkte en de hartelijke groeten.
    Klaas en Alie

  • 28 Juni 2013 - 21:32

    Opa:

    Heel veel plezier op je vrije weekend. Doei en geniet er maar van.
    Groetjes Opa

  • 29 Juni 2013 - 13:14

    Oma B:

    Hoi Regina

    Wat fijn om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben !
    Het is wel vroeg dat je wekkertje afloopt maar dat is toch geen
    probleem voor jou.
    En dan die vieze kakkerlak ik had jullie wel eens willen zien met de spuitbus!
    Fijn dat jullie zoveel dankbaar werk voor deze kinderen kunnen en willen doen .
    En nu maar genieten van jullie vrije weekend!
    Heel veel liefs van Omi xxx

  • 30 Juni 2013 - 22:21

    Martine:

    Leuk om te lezen! Veel plezier en succes daar!

  • 01 Juli 2013 - 00:01

    Gerina Kok:

    Ik kwam niet meer bij, bij het lezen van het eerste gedeelte over die kakkerlak. Al kan ik me voorstellen dat jullie het niet heel grappig vonden. Ieieieieiehhhhh, ik heb er een paar gezien in de dierentuin vandaag en dat vond ik al creepy. Die zaten nog wel achter het glas.
    Kan me voorstellen dat je even moest slikken bij het zien van die bedjes enz. . Wat hebben wij het dan goed hier. Maaaaaaar, jullie brengen een hoop vreugde bij die kinderen, dus ik zeg: Goed bezig. Tot de volgende keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Regina

Actief sinds 10 Jan. 2013
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 21675

Voorgaande reizen:

14 Januari 2017 - 14 Februari 2017

Op naar de filipijnen

17 November 2015 - 19 April 2015

Met de backpack op door Azië en Nieuw Zeeland

20 Juni 2013 - 23 Augustus 2013

Sri Lanka

Landen bezocht: