Villa Kakelbont - Reisverslag uit Padeniya, Sri Lanka van Regina Koelewijn - WaarBenJij.nu Villa Kakelbont - Reisverslag uit Padeniya, Sri Lanka van Regina Koelewijn - WaarBenJij.nu

Villa Kakelbont

Blijf op de hoogte en volg Regina

29 Juni 2013 | Sri Lanka, Padeniya

Hier zit ik dan met mijn beentjes omhoog op ons balkonnetje in Dambulla. Het guesthouse waar we vannacht verblijven is de Sri Lankaanse versie van villa Kakelbont uit Pipi Langkous. Meneertjes Nilsons heb ik ook al meerdere keren gespot hier. Als we deur niet dicht doen, dan zitten ze net als bij Pipi in huis. Het geusthouse ligt midden in de bush bush. Echt super gaaf. Maar voor we in de Sri Lankaanse versie van villa Kakelbont terecht kwamen zijn we nog naar andere dingen geweest.

Vrijdag vertrokken we van HOH voor ons weekendje weg. We pakte de (veel te langzame) bus. Normaal doe je er een uur over om in Kandy te komen, maar vandaag deden we er anderhalf uur over. Enige pluspunt was dat we konden zitten. In Kandy aangekomen hebben we water en chocoladekoekjes ingeslagen om de 4 uur durende reis naar Anuradhapura wat lekkerder te maken. We namen ook de AC bus omdat die kleiner zijn, lekkerdere stoelen en een airco heeft. Wat wilt een mens nog meer. Ohh ja uitzicht! Dat had ik dus niet, mijn raam was beplakt. Dan mijn ogen sluiten en een tukkie doen. Na tig pogingen tot een tukkie en keelpijn verder waren we er. We zijn daar meteen op de tuk-tuk gestapt om te gaan lunchen bij een bakery. Daar heb ik een lekkere kip sandwich op en een vers sapje. Ik heb daar ook nog egg roti op, dat is niet meer dan een pannenkoek zonder smaak met ei. Je eet het dan ook met ketchup om er nog een beetje smaak aan te geven, want van zichzelf zit er gewoon echt gern smaak aan. Vervolgens zijn we met de tuk-tuk naar een hostel gegaan. De tuk-tuk chauffeur vertelde dat hij ons wel de stad kon rondleiden. Na veel te onderhandeld te hebben waren we er uit. We hebben onze spullen gedumpt en zijn de tuk-tuk weer ingestapt. We gingen eerst naar een rots waar monikken aan het mediteren waren en waar de natuur zo als normaal weer prachtig was. Vervolgens zijn we naar verschillende boedistische tempels geweest en hebben we de beroemde stoepa's gezien en zijn we er ook omheen gelopen. Wat zijn die dingen ongelofelijk groot en spier wit. Bij een van de stoepa's waren mensen aan het trommelen en een klok aan het luiden. Wij mochten toen ook even omstebeurt even de klokluiden. Bij de grootste Stoepa waren we er rond gebedstijd, wat een drukte en wat zaten daar veel mensen al knielend te bidden in het wit naar de stoepa toe. Heel bijzonder om te zien. Langzaam maar zeker werd het donker en de verschillende stoepa' s werden super mooi verlicht. Vervolgens zijn we naar nog een tempel en stoepa gegaan, maar daar waren honderden mensen. Er was een hele optocht met dansers, trommelaars etc. Al deze mensen hadden bijzondere kleren aan. Wat bleek nou de hele week vierde ze hier al feest in verband met die stomme poja. En vandaag was de laatste dag en dus extra groot feest. Super wijs om te zien, maar poja vieren blijf ik toch nog grote onzin vinden. haha. Na de laatste blikken bij nacht op de oude stad reden we het feestgedruis in. Vervolgens hebben we lekker gegeten bij het hosteltje en zijn toen een planning gaan maken wat we volgend weekendje weg gaan doen. Natuurlijk moest het weekendje weg worden in geluid met een borrel. En welke drank is daar nog beter voor dan DE drank van Sri Lanka Arack. Een mannetje van het hostel ging voor ons even snel de stad in om het te kopen. Echt de prijzen hier, daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren. Een fles Arack koste nog geen eens 2-, Ik zeg Nederland leer hier van, want ik kan aan deze bedragen wennen! Na de borrel zijn we op muggenjacht gegaan in onze slaapkamer en daarna een tukkie gaan doen op een verschrikkelijk bed. Na een nachtje op dit bed, ben ik toe aan een masage.
Ons ontbijt waren de overige chocoladekoekjes. Vervolgens hebben we weer een tuk-tuk gepakt naar een bakery. Daar hebben we een lekker omeletje gegeten en hebben we weer een AC bus gepakt naar Dambulla. Daar hebben we het vervoermiddel van hier gepakt de tuk-tuk om ons naar geusthouse/hostel te brengen. Na een niet aan de eisen voldoen hosteltje kwamen we bij Villa Kakelbont. Na hier alles te hebben uitgestald zijn we gaan Lunchen in Dambulla. Na een lekkere maaltijd en milkshake achter mijn kiezen, zijn we via de tuk- tuk naar een bank gegaan om weer 40.000 roepies uit de muur te halen. Daarna zijn we naar de bekende Golden tempel en Rock tempel geweest. Alleen wij hadden 100 roepies afgesproken met de chaffeur, maar omdat wij nog moesten lunchen en pinnen gaven we hem 200. Ik zeg hartstikke netjes van ons. Was meneer het hier niet mee eens en wilde meer. Na een ja-is-nietes spelletje waren wij er helemaal klaar mee. Toen wilde hij dat we in stapte en wilde dan naar de politie rijden. Wat denk jezelf dat wij dan instappen? Nee dus. We hebben ons omgedraaid en zijn weggelopen. Dag meneer de tuk - tuk driver.
De tempel was echt heel groot en mooi. Heb me ogen uitgekeken niet alleen van de tempels, maar ook het uitzicht onderweg naar de Rocktempel. Waanzinnig. Wat is dit toch een mooi land. Behalve dat we hele brutale aapjes tegen kwamen die onze mango wilde stelen, waren wij ook aapjes. Mensen keken ons aan of ze voor het eerste witte menden zagen. Echt raar. Werden ook nog is door een aantal mensen gecorrigeerd op hoe we er bij liepen. Het moest nog hoger en nog meer bedekt tot dat je alleen nog ons huid op ons gezicht zag. Echt bizar als het hier gaat om kleding. We hadden onze schouders en benen bedekt, maar het was niet genoeg. Zucht. Vervolgens zijn we terug gegaan met natuurlijk een andere tuk-tuk driver naar Villa Kakelbont. Zo meteen gaan we lekker Sri Lankaans eten en dan naar bed, want morgen hebben we een druk dagje voorr de boeg.

  • 29 Juni 2013 - 15:10

    Jose Van Nunspeet:

    Ik zie het helemaal voor mij. Villa Kakelbont met drie kippen erin! Plezier!

  • 29 Juni 2013 - 15:12

    Ineke:

    Ik kan merken van wie je familie bent, heerlijk hoe je over eten schrijft:)!!!
    Dikke kus van ons allemaal

  • 29 Juni 2013 - 16:29

    Marja:

    Lieve schat,
    Wat fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Villa Kakelbont hou jij wel van;) En nu al bezig met een volgend weekendje weg plannen, jullie moeten deze nog afmaken haha! Geniet van alle leuke dingen die je nog gaat doen.
    '
    Liefs en dikke kus mama

  • 30 Juni 2013 - 21:27

    Ageeth:

    Pas je wel een beetje op met de Tuk-Tuk drivers? Je ziet daar vast prachtige dingen, maar de cultuur is natuurlijk ook erg anders, aanpassen dan maar hè, daar zit niet veel anders op.
    Morgen lekker weer aan het werk en een drukke dag voor de boeg.

  • 01 Juli 2013 - 00:07

    Gerina Kok:

    Oh Regina, ik lig hier echt af en toe onder de tafel van het lachen. Ik zie jullie al met dat tuktukkertje. Sorry meneertje, hier doet u het maar mee. En idd kan Nederland nog wat leren van de prijzen bij jullie. Heerlijk goedkoop voor onze begrippen. Daar zou ik ook wel aan kunnen wennen. Ik zou zeggen: Geniet van jullie weekend en tot de volgende keer.

  • 01 Juli 2013 - 00:07

    Gerina Kok:

    Oh Regina, ik lig hier echt af en toe onder de tafel van het lachen. Ik zie jullie al met dat tuktukkertje. Sorry meneertje, hier doet u het maar mee. En idd kan Nederland nog wat leren van de prijzen bij jullie. Heerlijk goedkoop voor onze begrippen. Daar zou ik ook wel aan kunnen wennen. Ik zou zeggen: Geniet van jullie weekend en tot de volgende keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Regina

Actief sinds 10 Jan. 2013
Verslag gelezen: 807
Totaal aantal bezoekers 21724

Voorgaande reizen:

14 Januari 2017 - 14 Februari 2017

Op naar de filipijnen

17 November 2015 - 19 April 2015

Met de backpack op door Azië en Nieuw Zeeland

20 Juni 2013 - 23 Augustus 2013

Sri Lanka

Landen bezocht: